Cze
18
Autor: aureon - 2020-06-18
Pierwsze urodziny SkyMon!
Dokładnie rok temu, na stronę wrzuciłem informację o powrocie SkyMon, dlatego można powiedzieć, że właśnie dzisiaj, gra obchodzi swoje pierwsze urodziny. Gdyby SkyMon było dzieckiem, prawdopodobnie umiałoby chodzić.
Historia sięga jednak znacznie dalej niż 18 czerwca 2019. Zapewne mało kto wie, ale pierwotna nazwa gry to Monfle. Najstarszy filmik jaki mi się zachował, to trailer z 29 Września 2009, czyli aż 11 lat temu! Sama gra, była wtedy…



…nie ma co ukrywać, nie było kolorowo. Zacząłem tworzyć Monfle na silniku Elysium Diamond i była to moja pierwsza styczność z tworzeniem gier multiplayer (choć wtedy, na tym silniku, kompletnie nic nie zmieniałem w kodzie źródłowym. Nawet nie jestem pewien, czy wiedziałem co to w ogóle jest). Sama gra miała zaledwie kilka map, NPC i przedmiotów, a w filmiku szczyciłem się takimi rarytasami jak: „expienie, zwiedzanie map i ogromny świat”. No cóż.

Trochę ponad rok później, 12 Listopada 2010 na kanale pojawił się następny filmik, pod jakże groźnie brzmiącym tytule: Monfle – Ubijanie bossa.



Od razu widać, że zmienił się silnik – Elysium Diamond został zastąpiony Eclipse Evolution i tak miało już zostać do maja 2013 roku. Tak jak w poprzedniej „wersji” gry, tak również i tutaj kompletnie nie edytowałem kodu źródłowego, natomiast uwielbiałem zmieniać grafikę interface’u, która na przestrzeni lat mieniła się chyba już we wszystkich kolorach tęczy. Przez czerwone płomienie, na lodowym niebieskim kończąc.



Prawdziwa rewolucja nastąpiła jednak 26 Stycznia 2011 roku, kiedy to wrzuciłem filmik pod tytułem „Monfle – Questy”. Oprócz samego systemu zadań (który był pierwszym systemem, który napisałem sam), zmianie uległo ułożenie GUI. Był to już czas, w którym sam zacząłem pisać dodatki do gry.



Oczywiście gra nadal była bardzo prymitywna. System zadań o którym pisze, był tylko jednego typu – dostarcz NPC szukany przedmiot/y. Do tego był ograniczony do jednego zadania na całą mapę. To co się nie zmieniło od dwóch lat, to Bandyci na pierwszym expowisku.



14 Lipca 2011 roku, dodałem kolejny filmik. Monfle – Boss. Z tego co pamiętam w tamtym okresie było bardzo dużo zmian. Przede wszystkim skupiałem się na detalach (to czy mi to wychodziło to inna sprawa). Modyfikowałem kod źródłowy już bez jakiś większych problemów. Nadal nie było tam żadnych większych systemów, jak chociażby ulepszanie ekwipunku, ale powoli ciężko było dostrzec sam silnik Eclipse Evolution, na którym dalej gra się opierała.



10 Październik 2011. Kolejna „rewolucja”. Nagrałem filmik jak naprawiam animacje postaci (w silniku Eclipse Evolution była zrąbana). Co prawda efekt końcowy był dobry – wszystko działało tak jak powinno. Natomiast sposób naprawy… Już chyba lepiej było to zostawić. Oczywiście zmienił się też interface, to już standard pomiędzy wersjami.



24 Październik 2012. Co tu się stało! Monfle jest teraz kompletnie inną grą. O dziwo, nawet da się w nią grać. Co prawda wciąż na silniku EE z mnóstwem nieodkrytych błędów, do tego z wielkimi problemami przy uruchamianiu na systemie innym niż Win xp, ale jest!



Gra korzystała z DirectX7, który nie obsługiwał przeźroczystości. Wszystkie przeźroczyste elementy w grze, zostały zrobione za pomocą dziur. Co drugi pixel, był kolorem tła, który później w grze znikał, pozostawiając „przeźroczystą” siatkę. W tym momencie grę tworzyło już kilka osób. Na pewno był ktoś od interface (osoba ta później chciała sprzedać serwer Monfle za 50zł – bez mojej zgody oczywiście. Bez kodu źródłowego i z limitem graczy online do 1 osoby. Janusz interesu). Do tego dwie osoby – jedna od map a druga… sam nie wiem od czego. W każdym razie już nie ze wszystkim męczyłem się sam. W tym czasie, została również uruchomiona pierwsza z dwóch wersji beta gry. Serwer był otwarty przez cały miesiąc i o dziwo, gra zbierała całkiem dobre opinie. No może z wyjątkiem kilku/nastu, którym graczom nie udało się wejść nawet do gry ze względu na wyskakujące błędy.



Zmiany w interface – kolejne ulepszenia. Widać tutaj również „Aurę”, która była kolejnym poziomem do wbijania. Robiła dokładnie… nic. Chyba nikt nie wiedział co to jest i do czego służy. Nawet ja. Później, robiąc własny silnik, znowu ją zaimplementowałem i jej poszlaki w kodzie widnieją do dziś.
W tamtym czasie został też utworzony kanał na youtube „GameBest 2D”, na którym z tego co kojarzę widnieje kilka filmików ze starego Monfle. Choć z perspektywy czasu… może lepiej tego nie oglądać :P

A teraz coś, co przez wiele miesięcy śniło mi się po nocach, jako koszmar. DirectX8. DirectX7 nie obsługiwał przeźroczystości, a ja bardzo chciałem móc jej użyć. Problem w tym, że nie umiałem pisać w DirectX8. Do czasu.

13 Luty 2013. Wtedy wrzuciłem filmik o nazwie „Monfle – DirectX8”. Całą grę zacząłem przepisywać, właściwie na nowo. Wcześniej duża część gry opierała się na kontrolkach (ekwipunek, postać, dialogi), które obsługiwały wszystkie zdarzenia typu kliknięcie czy najechanie myszką. Teraz wszystkie te elementy należało wyrenderować „ręcznie” i również „ręcznie” je obsłużyć. Samo przepisanie na DX8 nie odbyłoby się gdyby nie jedna osoba – Cyste. Powiedzieć, że bardzo mi pomógł, to nic nie powiedzieć :P W każdym razie Cyste służy mi czasem pomocą również i teraz.



Nigdy nie przepisałem Monfle na DirectX8 w całości. Uznałem, że łatwiej będzie napisać grę od nowa.

4 maj 2013. Trzy miesiące po próbach zmiany DirectX’a, wrzucam filmik z własnym silnikiem, napisanym w 100% od zera. Zmieniłem zamysł gry – teraz miała być bardziej „cukierkowa”, z mniejszymi grafikami postaci i tilesetów. Mimo że zacząłem pisać silnik od nowa, nazwa gry dalej pozostała.



Jak widać, nie ma tu zbyt wiele. Był to sam początek – zrobiłem jedynie parę podstawowych rzeczy.

Ostatnia wzmianka o Monfle pochodzi z 20 Grudnia 2013 roku. Wtedy wrzuciłem filmik pt. „Monfle Online – Powrót do przeszłości”. O ile w maju miałem zamysł cukierkowości, tak tutaj (być może z lenistwa?), skonwertowałem wszystkie poprzednie mapy, potwory i całą resztę, a następnie wrzuciłem do nowej wersji gry. Wtedy też cały silnik był już chyba „ukończony”. Tzn, dało się grać.



W tym okresie, Monfle umarło. Nie pamiętam czy była to śmierć powolna, gdzie gra wciąż walczyła o przetrwanie, czy też nagła bez bólu. W każdym razie, filmik ten jest ostatnim jaki został utworzony w grze Monfle.

22 Maj 2017. Wielka reaktywacja. Gra powstała z nową, tajemniczą nazwą: SkyMon (Cóż ta nazwa oznacza? A no nic. Przynajmniej wtedy, bo dziś już nabrała sensu). Informacja na stronie mówiła, że wersja beta, jest już bliska i została zaplanowana na 1 Lipca 2017 roku.
1 Lipiec 2017. To chyba pierwszy raz, gdy dotrzymałem terminu. Pięciodniowa wersja pre-beta ruszyła. Nie pamiętam już statystyk ile kont zostało utworzonych, w każdym razie, więcej niż przewidywałem. Jednakże w porównaniu z betą Monfle, była to kompletna katastrofa. Popełniłem błąd wypuszczając grę nieskończoną i niedopracowaną. Opinie były złe. Błąd leżał na błędzie (mimo wcześniejszych testów). Serwer wielokrotnie resetował się nie zapisując postępu graczy. System, który wcześniej uznałem za niezniszczalny (tak długo go testowałem i nigdy nie wyrzucił mi nawet najmniejszego błędu) okazał się kompletnym nieporozumieniem i był najbardziej zbugowaną rzeczą w grze, do tego stopnia, że musiałem go wyłączyć. Jako, że był częścią zadań fabularnych i to na wczesnym poziomie (chyba 7), nie można było kontynuować fabuły. Mapy były puste, wtedy myślałem, że to nie będzie przeszkadzać, w końcu to tylko pre beta, nie ma co zwracać uwagi na takie szczegóły, teraz już wiem, że to był błąd. Był to pierwszy i ostatni raz, gdy wypuściłem grę nie dopracowaną. Samych map było może z pięć. Przy becie Monfle było ich co najmniej 50. Ekwipunek w SkyMon sięgał gdzieś do 25 poziomu. W Monfle bez problemu można było grać do 60. Ogólnie, mimo tak wielkiego upływu czasu, okazało się, że gra jest słaba.

20 Sierpień 2017 – To data ostatniej informacji po becie. Projekt został nieoficjalnie „zawieszony”. Stronę zamknąłem i każdy kto na nią wszedł widział informacje „Will come one day”.



24 Sierpień 2018 – Rok od ostatniej wiadomości, zaktualizowałem stronę. Dalej była pusta, bez żadnych zakładek, ale coś się ruszyło. Co kilka dni wrzucałem informację o rozwoju projektu… Trwało to do pierwszego września – ostatniej informacji o rozwoju.



18 Czerwiec 2019. Dokładnie rok temu poinformowałem na stronie, że SkyMon jest reaktywowane. Zaczęło się jednak kilka tygodni wcześniej, kiedy to postanowiłem, iż przepisuje grę na nowszą technologią. Z przestarzałego vb6 przekonwertowałem automatycznie projekt na vb .net. Oczywiście nie było to wcale takie łatwe i po konwersacji zupełnie nic nie działało. Stworzyłem nowy projekt, używając XNA do obsługi grafiki. Napisałem całą podstawę od zera – w tym serwer i przeklejałem kod ze starego, do nowego projektu. Operację tą powtórzyłem kilka miesięcy później, kiedy to przepisałem grę z XNA na SFML.



I tak oto jest - 18 Czerwiec 2020. Projekt zaliczał swoje wzloty i upadki a także długie przerwy, z której najdłuższa miała ponad trzy lata. Oczywiście, gra rozwijała się cały czas, nawet gdy nigdzie o tym nie informowałem. Tak jak i teraz osiem miesięcy od ostatniej aktualizacji na stronie, a gra kompletnie się zmieniła. W styczniu tego roku myślałem, że wypuszczę bete 1 Kwietnia. Przygotowałem do tego nawet stronę z licznikiem. Ostatecznie na szczęście tego nie zrobiłem – jak widać dwa miesiące później dalej o becie nic nie słychać.



Wszystko jest jednak na dobrej stronie. Gra w całej swojej historii nie była jeszcze nigdy tak dopracowana. Co prawda, błędów jest wciąż sporo, ale właśnie teraz od kilku tygodni zajmuję się przede wszystkim tym, aby gra była stabilna.

Mija pierwszy rok odkąd oficjalnie reaktywowałem SkyMon, mam nadzieję, że w następnym będę pisać o tym, jak dobrze wypadła wersja beta.
Komentarze

Dodaj komentarz:

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze!
Rojson - 2020-06-19

Super gierka, świetny klimat, zakochałem się w niej odkąd ją pierwszy raz odpaliłem, czekam z niecierpliwością :)
Donatello - 2020-06-19

Świetna historia! Czekamy na premierę!
Zaloguj się

Login:

Hasło:


Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się!
Głosuj na SkyMon!

Gry w przeglądarce TOP50 Gry RPG online - najlepsze internetowe gry online, gry przeglądarkowe i MMORPG | Toplista i-rpg.pl